Excursie en weer verder, op weg naar Oudtshoorn

7 oktober 2016 - Oudtshoorn, Zuid-Afrika

7 oktober stond in het teken van de doorreis naar Oudtshoorn. Voordat we weer op pad gingen stond ons een excursie te wachten in St. Francis Bay. Allereerst een bezoek aan de pinguïn opvang, zeg maar het Pieterburen van Nederland. Daar kregen we het eigenlijk trieste verhaal te horen over de Afrikaanse pinguïns, die in aantallen enorm zijn gereduceerd en voor wie de toekomst, door ‘s mensen toedoen, er weinig rooskleurig uitziet. De opvang doet goed werk met bescheiden middelen.

Baby Pinguïns in opvang

Onze gidsen
Onze gids, werkzaam op de receptie van het resort, nam ons vervolgens mee naar de township, waar zij zelf het product van was. De realiteit is dat het grootste deel van de mensen daar geen werk hebben en geen inkomen. Ze proberen rond te komen van klusjes en een enkeling heeft af en toe wat werk in de haven. Een mooi project is dat van de breifabriek, opgezet om mensen uit de krottenwijk, want dat is het, een toekomst te bieden.

Atelier

Wol uit atelier

Het is wel een druppel op de gloeiende plaat, want er werken nog geen 10 mensen, maar er zit wel groei in. We mochten er een kijkje nemen en later werden we naar het winkeltje in de stad gebracht, waar producten uit de fabriek aan de man werden gebracht.

Daarnaast werd ons met trots het schoolproject getoond, waar met behulp van de community en sponsorgeld een schooltje voor de kinderen in stand wordt gehouden.

Het was de moeite waard om te zien en horen wat er leeft en speelt in zo’n kleine gemeenschap. Voor zover wij hebben gezien tijdens onze reis, kent echter elke stad wel een eigen township. Een percentage van boven de 70% van de zwarte bevolking leeft onder de armoedegrens.

Nadat we afscheid hadden genomen van de mensen uit St. Francis Bay, ging de reis verder naar Oudtshoorn. Nog een stevige rit, die echter via prachtige Garden route veel moois te bieden heeft. We zijn van de weg afgegaan om te genieten van het prachtige Tsitsikamma National Park. Een mooie wandeling voerde naar een hangbrug, die we natuurlijk wel moesten oversteken. De brug overbrugde een kloof, een uitloper van de oceaan, met fantastische vergezichten. Veel groen, veel kleur, en de “dassies”, zoals de bergkonijnen daar worden genoemd. Leuk is dat Damiën twee jaar geleden over diezelfde brug had gelopen.

De Sus[ension Brug

Guus op suspension brug

Genietend van de mooie uitzichten liepen we terug naar de auto om iets verderop toch nog even van de weg af te gaan.Bij een brug stopten we om te kijken van welke hoogte Damiën in 2014 naar beneden sprong.

Jose_voor_brug_damien

Gelukkig was hij wel zo verstandig om zich te laten zekeren, zodat hij ook weer veilig terug op de brug kwam. Wij hebben ervoor gekozen die sprong maar niet te wagen. Bungee jumpen is niet helemaal ons “ding”. Toch was het leuk om gezien te hebben en natuurlijk waren ook hier weer de stalletjes met souvenirs en “artwork”. Soms zitten er prachtige dingen bij.

Artwork@bungeebridge

We vervolgden onze reis en kwamen veilig in Oudtshoorn aan.